FILMOSOFIA. Tertúlia de cinema i pensament
Big Eyes (2014) del dir. Tim Burton

Tertúlia dinamitzada per Joan Méndez

Presentació: El director de cinema Tim Burton ens proposa en aquesta cinta basada en fets reals apropar-nos a la figura de la pintora americana Margaret Doris Hawkins, nascuda l’any 1927 i més coneguda com a Margaret Keane, pel seu matrimoni amb Walter Keane. Aquest, aprofitant les seves habilitats com a comerciant, un dia, sense el consentiment de la seva dona, va començar a vendre els quadres que ella pintava (els quals signava amb el nom de “Keane”) fent veure que ell n’era l’autor. Quan la Margaret ho va descobrir, el Walter s’ho va fer venir per convèncer-la de què així era molt més fàcil col·locar la seva obra al mercat, doncs ningú no valoraria el treball d’una dona com a artista. La mentida es va mantenir durant quasi vint anys, fins que la Margaret es va afartar i va decidir que havia arribat el moment de dir la veritat. La història finalitzà en els tribunals, arran de l’actitud negacionista per part del Walter, que va intentar desacreditar de totes les maneres possibles la versió de la seva dona, per poder continuar mantenint la seva farsa.

El film s’emmarca dins la problemàtica de la filosofia de gènere i les reivindicacions de tipus feminista, al desemmascarar l’apropiació indeguda per part d’un marit sense cap tipus d’ètica de l’obra artística de la seva dona, en una època no gaire llunyana on encara la discriminació de la muller en aquest àmbit era ben palesa.

Activitat gratuïta.
* Si no disposeu ja del film, la biblioteca posa a la vostra disposició diversos exemplars demanats en préstec interbibliotecari. El cost és de 1,50€.

També podeu visualitzar aquesta pel•lícula a la plataforma eBiblio.