Autors Locals Sant Jordi 2023
LITERATURA INFANTIL

Tenim un bon planter d’escriptors, escriptores i il·lustradors i il·lustradores professionals al nostre municipi, que regularment publiquen llibres o que escriuen en revistes infantils. De col·laboradors en revistes infantils, destaquem enguany dos noms: Roger Simó i Maria Sallés.

Roger Simó és, fonamentalment, il·lustrador i també un col·laborador habitual de l’activitat Il·lustra’m!, que organitza la Biblioteca de Cardedeu a l’abril. L’any 2022 va publicar, al número 14 de la revista infantil Cocoter, La ciutat dels micos, una adaptació per a infants del capítol “La caça de Kaa” d’El llibre de la Selva. Al número 16 de la mateixa revista, va il·lustrar Vista emboirada, un relat escrit per Joan de Déu Prats. I a la revista El Tatano, concretament al número 203, hi té editat el conte escrit i dibuixat per ell: Els cinc germans, que podeu escoltar en audioconte al web d’El Tatano.

Més enllà de les col·laboracions en revistes, en Roger Simó és l’autor de les il·lustracions de l’Atles del món, una edició pensada per a infants i editat per La Galera.

La Maria Sallés, col·labora habitualment a la Revista Tatano dins la secció “La Neus” que escriu a quatre mans amb en Joaquim Carbó. “La Neus” amb il·lustracions de Montse Tobella, són històries d’un grup d’infants que descobreixen en cada capítol petites coses del món que els envolta. A la Maria la podeu llegir al número 197: De retalls, bons talls, al número 201: Els quatre sabaters i al número 205: Ocells a la finestra.

En un registre diferent, dos autors han fet coincidir la música i la literatura infantil. Us presentem dues propostes interessants:

La primera és la Dàmaris Gelabert que ja havia posat imatges a les seves cançons en els àlbums anteriorment editats: Els dies de la setmana, Bon dia i Qui soc jo? El novembre passat va editar, seguint la mateixa línia i amb il·lustracions de Sebastià Serra, la nadala M’agrada el Nadal.

En Ramón París, il·lustrador, també ha fet coincidir literatura i música a l’àlbum Cuentos bailables de l’editorial Ekaré. L’il·lustrador ha reunit vuit cançons populars del Carib amb un fil narratiu que uneix les unes amb les altres a l’estil del teatre musical, per explicar una història. Les cançons són de lliure accés a la xarxa i s’hi accedeix mitjançant un codi QR que es troba al llibre.

Rosa M. Hernández Matamala ha escrit i editat un conte per a infants titulat Les bossetes de la memòria on explica la complicitat d’uns nets amb el seu avi malalt d’alzheimer. La història vol visibilitzar la malaltia i ho fa mitjançant aquestes bossetes de memòria.

La incansable il·lustradora Pilar Ors ha posat imatges a un conte escrit per Jonathan i Abel Gelabert que vol promoure la pràctica del l’esport i en concret del pàdel. M’encanta el pàdel explica la història d’uns nois i noies joves que s’inicien en aquest esport. L’edició és de la Federació Catalana de Pàdel.

Des de la Biblioteca publiquem, per tercer any consecutiu , el catàleg Il·lustra’m! 2022, que recull l’activitat d’infants i professionals de la il·lustració de la passada edició de l’Il·lustra’m! Hi trobareu les històries escrites per 37 infants,  il·lustrades per 19 il·lustradors.

I per acabar, una de detectius d’un dels autors clàssics de la literatura infantil en alemany, Erich Kästner. L’Emil i els detectius, amb traducció del cardedeuenc Ramon Monton, es va considerar la primera novel·la policíaca escrita per a joves lectors i més endavant es va traslladar a la gran pantalla l’any 1931.

Ors, Pilar, Gelabert, Jonathan & Gelabert, Abel. M’encanta el pàdel!

Gelabert, Dàmaris. M’agrada el Nadal.

Hernández, Rosa. Les Bossetes de la memòria.