Ciutats col·laboratives o Sharing Cities

Les ciutats col·laboratives (sharing cities) situen al seu centre les pràctiques col·laboratives – concepte utilitzat per etiquetar una gran quantitat de processos de producció, intercanvi i consum com per exemple el cotxe compartit (car sharing), grups de consum, habitatges compartits, espais de cotreball o laboratoris de fabricació compartits. Aquest nou concepte sorgeix de la necessitat de trobar alternatives a l’impacte mediambiental del nostre sistema capitalista i alhora reduir-ne la dependència i l’impacte catastròfic per a la ciutadania quan aquest sistema entra en crisi, i que sense entrar en crisi genera grans desigualtats socials. Sota el concepte Sharing cities perviuen altres valors que ja coneixem de molt abans i que ara prenen una importància cabdal per estructurar una organització alternativa al món postneoliberal: col·laboració, cooperació, el comú i la comunitat, xarxes d’ajuda, sostenibilitat, convivència i convivialisme per aconseguir una nova filosofia de la societat i de la seva manera de viure.

Si voleu aprofundir en aquest ideari, us proposem la lectura d’alguns llibres i autors que basen la seva argumentació en la necessitat de trobar totes les formes possibles de la cooperació social per esdevenir autosuficients col·lectivament. A la Biblioteca de Cardedeu, trobareu una selecció amb pensadors com Marina Garcés, Noam Chomski, Dean Spade, la Internacional Convivialista i tants altres autors que es qüestionen com  millorar l’organització social argumentant la necessitat de redefinir aquesta nova forma de convivència:

Marina Garcés.Un món comú. Tigre de paper, 2022

Internacional Convivialista. Convivialismo por un mundo postneoliberal. Icària, 2022

Noam Chomsky. Cooperación o extinción. GG, 2018

T. Morales i L. Szwarc. En comú, rutes per al fer col·lectiu. Neret, 2022

Arnau Montserrat. Nos sobran las ideas. Pol·len edicions, 2021

Dean Spade. Suport mutu, construir la solidaritat en temps de crisi. Tigre de paper, 2022

Comunaria. Rebeldías en común: sobre comunales, nuevos comunes y economías cooperativas. Libros en acción, 2017

Ivan Miró i Acedo. Ciutats cooperatives: esbossos d’una altra economia urbana. Icària editorial, 2018

Daniel López. Producir alimentos, reproducir comunidad: redes alimentarias alternativas…. Libros en acción, 2015

Altres títols disponibles:

Couceiro Arroyo, Andrés. Grupos de consumo: una cultura agroalimentaria sostenible. Libros en acción, 2016.
Lacol y La Ciutat Invisible. Habitar en comunidad: la vivienda cooperativa en cesión de uso. Catarata i Fundación Arquía, 2018
Lorenzo Rocha. Comunidad en obra: la construcción de los espacios sociales. Turner, 2022
Toll, Gil. Una vida wiki: la col·laboració pot ser la via cap al postcapitalisme? Pagès editors, 2016

Aquesta selecció ha estat possible gràcies a la subvenció europea Next Generation