Hilari(um): l’Art Natura o Land Art

Aquest any 2022, Cardedeu s’estrena amb un nou festival artístic. Del 16 al 18 de setembre de 2022 es celebrarà el Festival Hilari(um), de Land Art i instal·lacions efímeres a l’entorn natural de Cal Ros i l’ermita de Sant Hilari. La Biblioteca s’ha adherit a la iniciativa i us convidem a veure la instal·lació Delicte d’omissió de l’artista Guillem Pla. Li hem robat aquesta imatge en plena activitat creativa… El resultat final cal veure’l des del pati interior de la Biblioteca.

Delicte d’omissió ens convida a reflexionar sobre quin volem que sigui el nostre paper en un moment tan crític. Volem seguir sent el problema o volem ser part de la solució?

Per part nostra hem buscat la manera d’il·lustrar el concepte Land Art preparant una selecció bibliogràfica amb llibres nostres i d’altres biblioteques que us poden mostrar diferents autors, instal·lacions i formes d’entendre el concepte del Land Art i les instal·lacions efímeres.

L’Art Natura o Land Art, el concepte
El Land Art és un moviment artístic que sorgí a finals de la dècada de 1960 i principis de la de 1970, en un primer moment a Gran Bretanya i els Estats Units. El que identifica el moviment és que paisatge i obra es troben inextricablement relacionats. Els materials utilitzats en un primer moment acostumaven a ser naturals com pedres, fulles o terra.
Les escultures, sovint efímeres, no se situen en el paisatge, sinó que el paisatge és el mitjà de la seva creació. Sovint les obres es troben en espais oberts, lluny de la civilització i són susceptibles de patir canvis per l’erosió pròpia de les condicions naturals. [Extret de Viquipedia] Per si voleu endinsar-vos en aquest moviment artístic,  us deixem aquestes recomanacions:

DEMOS, T. J. Descolonizar la naturaleza : arte contemporáneo y políticas de la ecologia. Akal, 2020

LAILACH, MICHAEL. Land art. Taschen, 2007

KASTNER, JEFFREY (ed.). Land art y arte mediambiental. Phaidon, 2005

MALPAS, WILLIAM. Land Art in the Great Britain. C.M.P., 2008

MALPAS, WILLIAM. Land Art in the U.S.A.. C.M.P., 2008

RAQUEJO, T.; PERALES, V. (ed.). Arte ecosocial : otras maneras de pensar. Plaza y Valdés, 2022

Si voleu buscar informació per internet us deixem algunes webs molt interessants:

Tate Modern. Land Art
The Art History. Earth Art
My Modern Met. HOSMER, KATIE: Unexpected Land Art Beautifully Formed in Nature

Artistes i instal·lacions
L’Hilari(um), proposa el paisatge espectacular de Can Ros, dividit en 12 espais on 12 artistes o col·lectius d’artistes podran crear les seves instal·lacions basades en l’art natura i en la sostenibilitat. De moment podem anar fent boca, podem anar descobrint altres autors i altres obres que s’han fet basats en el concepte de natura i art:

• Vito Acconci; Maria Acconci. AcconciStudio [en línia]
  • Holt&Smithson Foundation [En línia]
  • Ibarrola [En línia]
  • Walter De Maria, The Lightning Field” [En línia]. A: Dia Art Foundation.
  • Christo and Jeanne Claude [En línia]
  • Eduardo Chillida” [En línia]. A: Museo Guggenheim Bilbao.
  • Richard Long [En línia]
  • “Artist/Naturalist Pages: Nils Udo” [En línia]. A: Morning Earth.
  • James Turrell [En línia]
  • Andrew Rogers: Land Art. [En línia]

Els humans vam començar fent Land Art?

La supervivència del humans depenia de l’ús de materials i construccions d’origen natural i també, sovint, efímeres. Cistells, cabanes, vestimenta, objectes de ceràmica, … I els animals són uns grans artífex, sense saber-ho, d’aquest corrent artístic:

ANDRÉ, GUÉNOLÉE. Nidos increïbles. Koala,2018

La pedra seca: evolució, arquitectura i restauració. Brau Educions, 2010

HARDING, S.; WALTENER, S.. Practical basketry techniques. Herbert Press, 2012

SCHOFIELD, JO. El Libro de los palos : un montón de cosas que construir y hacer con palos. Rodeno, 2013

JODIDIO, PHILIP. Tree houses : fairy-tales castles in the air..Taschen, 2017

TOD, OSMA GALLINGER (ed.). Hearth basketry : weaving containers with nature’s materials. Schiffer Publishing, 2017

Aquests en son alguns exemples del que podeu trobar a l’exposició Land Art a la primera planta.

Aquesta selecció ha estat possible gràcies al suport de:

També podeu visitar al pati infantil la instal·lació feta pels participats al TALLER FAMILIAR D’ART I NATURA amb la Núria Güell.