XERRADA
Les presons d’homes i dones durant la dictadura franquista. El funcionament actual del sistema judicial

Sinopsi: el món carcerari d’homes i dones, va ser una de les formes de repressió  més dures de la dictadura franquista. El sistema judicial, encara avui, posa en pràctica, massa sovint, l’herència franquista.

Xerrada a càrrec de Joan Garriga Andreu. Doctor en història i advocat
Lloc de la xerrada: Biblioteca Marc de Vilalba

Dins del Cicle: 50 anys després de Franco

La mort del general Franco posava fi a gairebé quaranta anys de dictadura i en feia impossible la continuïtat. Nascut d’una guerra civil que va dividir el país entre vencedors i vençuts, a través de la repressió de post-guerra. El règim es va sostenir en el nacionalcatolicisme, la proximitat als feixismes i una autarquia econòmica aviat fracassada.

A partir dels anys cinquanta, el nou context internacional i la Guerra Freda van impulsar una evolució del franquisme amb canvis econòmics i socials que, si bé en van prolongar la vida, també van preparar el camí per a la seva fi. Cinquanta anys després de la mort del dictador, val la pena reflexionar sobre una dictadura que encara determina bona part de la nostra història contemporània.

Altres activitats

Dv. 14 de novembre a les 18.30 h.
Contra el silenci i la impunitat. La guerra de la memòria és lenta, llarga i no sé si té sentit.
Sinopsi: el franquisme no és una ombra difusa i cinquanta anys més tard encara no s’ha fet justícia.
A càrrec de Xavier Montanyà, Periodista de Vilaweb
Lloc de la xerrada: Biblioteca Marc de Vilalba

Dv. 21 de novembre a les 18.30 h.
De la llavor resistent a la Conquesta d’espais de llibertat
Sinopsi: durant el tardofranquisme i la Transició, Cardedeu va viure un intens boom cultural que va mobilitzar centenars de persones i va donar lloc a una gran diversitat d’iniciatives.
Xerrada a Càrrec de Clara Alegre, professora de batxillerat.
Lloc de la xerrada: Biblioteca Marc de Vilalba

Dv. 28 de novembre a les 19 h.
Presentació del llibre: Dos mestres represaliats pel franquisme: La història desconeguda de Josep Maria Jiménez i Josep Guitart
Presentació a càrrec dels autors: Salvador Coll i Daniel Montañà amb la col·laboració dels historiadors Joan Garriga i Àngel Casals.
Lloc  de la presentació: Textil Rase, Fàbrica de Cultura